Detailing poliranje

Detailing poliranje

Član
1. Pregled

Prije ikakavog pocetka rada, jako je bitno detaljno pregledati kompletan auto i stanje u kojem je. Cak i ako polirate vlastiti auto i mislite da znate svaki cm kvadratni. Nije lose u ovom koraku cak i uzet komad papira i zapisati sta je sve potrebno napraviti. Cesto se zna desiti da ste vec skoro na poliranju a zaboravili ste skinuti onu kap sasusene smole ili neku naljepnicu i sl...
Stoga obratite paznju na sitnice kao:
-kolko su prljave felge u odnosu na ostatak auta
-kolko je prljaviji donji dio od gornjeg
-ima li jake kontaminacije na karoseriji tipa farbe i sl
-u kakvom su stanju stakla, treba li i njih polirati
-kakve su gumice/brtve i sl....
...
SVE! to ce olaksati daljnji rad a uveliko ce skratiti vrijeme potrebno za rjesavanje svih tezih defekta na autu.

2. Priprema

Recimo da je auto srednje oneciscen, treba poliranje samo radi swirlova jer je lani poliran, nije konstantno imao voska po sebi i nije adekvatno odrzavan. Dakle sve nekako srednje vrijednosti.
Probat cu u natuknicama skratiti koliko moguce cijeli proces i objasniti svaki korak.

- ispiranje pod pritiskom toplom vodom za skinuti prljavstinu koja se jedva drzi i polako pocet grijat karoseriju da bi kasnije sredstva bolje reagovala.
To je prilicno jednostavno za shvatiti... Pritisak na najjace i udri. Al nema potrebe sad ne znam...punu minutu drzat mlaz prema jedno te istom mjestu u nadi da ce skinuti nesto bolje... Ovdije samo "skidamo blato" kako bi se reklo. Al nemojmo zaboraviti teze dostupna mjesta kao unutrasnjost blatobrana i sl.
Pri tome pripaziti na:
ne prati motor pod jakim pritiskom!!!
pazi na brisace da se ne bi okrenuli pa ih pod pritiskom zveknete postaklu jer tako stakla pucaju!!!
pazi da antena ne dobije krila!!!
nemoj drzat mlaznicu preblizu, neki limovi se znaju i od toga kriviti!!!

- auto se malo ocijedio, mozemo krenuti na grubu dekontaminaciju:
pocinje se felgama kako su obicno najprljavije i tako necemo nositi njihovu prljavstinu dalje po autu. Ima masa tih proizvoda. Fora s tim preparatima je da reagiraju s metalima stvorenim od ostatka pakni i diskova, s mogucom oksidacijom aluminija, s raznim industrijskim zagadjivacima skupljenim s ceste...
obicno se takav proizvod pocne crveniti kad dodje u kontakt s metalom i to nam daje pribliznu ideju kolko cijeli auto moze imati takvih gluposti po sebi.

slika-1.jpg


Kad sam pri tockovima, ja obicno prodjem odmah i gume. Ocistim ih namjenjenim sredstvom kao sto je APC.

slika-2.jpg


Do sad je cistac felgi napravio svoj posao i moze se sve isprati.

slika-3.jpg


Slijedi pranje. U slucaju foam lancea i peraca na pritisak, onda je naravno najbolje uslagirati auto i cekati da sampon odradi svoj posao i poskida sta vise prljavstine bez da ga se dira. Ta tvrdokorna prljavstina koju pokusavamo skinuti je ona koja obicno napravi stetu na laku ako sad idemo strugati. dakle, najbolje: napsricati i cekati
wink.gif

Ovako to izgleda:

slika-4.jpg


U vecini slucajeva, tu je auto prakticki cist, al mi detaileri smo malo udareni u glavu pa idemo jos bolje provjeriti i kontamo da nije dosta. Nije dosta zato sto takvi samponi jednostavno NE MOGU skinuti sve bez da se protrlja malo.

Dok pjena radi svoje, dobro je uzeti kist s plasticnim obrucem (ko ovaj za felge) i s all purpose cleanerom (APC) proc sve spojeve, slova s kojima su ispisani model i marka vozila i sl mjesta. APC je cudo. to moze sve. ako ne znate s cime ocistiti nesto, onda uzmite APC i jako ga razrijedite. Ako nije dovoljno, onda manje razrijedjen i tako dok ne skine. NIKADA NE PRETPOSTAVITI koliko ga je potrebno razrijediti, bez obzira na kolicinu i kvalitetu prljavstine. Uvijek krecemo od najslabijeg!

Ispiranje toplom vodom. Ispiremo i pjenu i apc i sve sta je na autu tipa tar&bug removeri ako smo prethodno naspricali:

slika-5.jpg


Idealno je isprati toplom vodom jer cemo sad opet malo sapunati sve skupa da bi bili sigurni da svi kasniji koraci budu laksi.

Rucno pranje!
Konacno i to na redu, ha?
E al ni pranje nije tako jednostavno kao "uzmi spuzvu, zalij vodom i trljaj"... Cilj je oprat auto a da se ne nanese nova steta na laku. To rade bezvezni samponi, to rade glupe spuzve i to radi beskorisno trljanje.
Sampon nije da samo cisti. On podmazuje rukavicu kojom perete auto. Zato rukavica uvijek mora bit dobro dobro natopljena.
Pere se s dvije kante i 2 grit guarda. Grit guard drzi prljavstinu na dnu kante kako je ne bi nazad nanosili na karoseriju i tako s njom radili nepotrebne crte u laku. Jedna kanta za ispiranje rukavice, druga za umakanje s samponom.

Claying tj clay, glina. Cilj gline je skinuti svakakvu vrstu kontaminacije koja je ostala do sada a nije se skinula samponima i sprejevima za to namijenjenima. Obicno je jos uvijek ima PUNO. Zasto je skinuti... zato sto su te mrvice koje su ostale one najgore za poliranje.
Zamislite povrsinu ispod spuzve prilikom poliranja. Ako je cista, onda pasta radi svoje. Ako se tamo nadje jedna mrvica, e onda ce ta mrvica napravit toliko sranja koliko ce pasta probat skinuti. I nikad kraja! mozes polirat koliko hoces al te mrvice ce stalno radit crte koliko god polirao..

Glina se struze u svim smjerovima po karoseriji. Kad je prljava, nanovo se modelira prstima na cistu stranu i nastavi se. Naravno, sve to uz stalno podmazivanje. Za podmazivanje postoje za to predvidjeni lubrikanti, al postoje i razne varijacije koje su detaileri "otkrili" tokom svog iskustva.

maxresdefault.jpg


Glinom se prolazi po povrsinu sve dok ta radnja ne bude glatka i bez zapinjanja.
Uz jedan pazljiv detalj kojeg ne treba napominjati...

slika-7.jpg


Auto onda ponovno isperemo od tih lubrikanata s hladnom vodom. Hladnom zato sta pokusavamo spustiti temperaturu karoserije kako bi bila pogodnija za poliranje.
I auto potom osusimo. Eh sad...
Za te stvari postoje rucnici od mokrofibre napravljeni iskljucivo samo za susenje auta. Nemojte ih brkati s obicnom buffing krpom od mikrofibre. Ovi su posebni jer upijaju brdo vode, dok krpe za buffing obicno ne upijaju nista.

slika-8.jpg


Dobro je imati kompresor za ispuhati preostalu vodu iz spojeva jer ona zna zadati uzasno puno problema kasnije.
A neki ubace spray detailere i sl proizvode da rucnik lakse klizi dok se susi karoserija. Sitne razlike al sitnice su te koje cine detailing na kraju.

3. Tapeing

Zadnji korak prije poliranja nam je preostao za odraditi s trakom.
Izoliramo sve dijelove koje ne zelimo da dodju u kontakt s pastom. U protivnom, imat cemo beep do poda ako budemo morali skidat pastu s npr. gumica oko vrata. Dakle sprijeciti radje nego lijeciti je cijela filozofija ovog koraka.

slika-9.jpg


U slucaju da auto cijeli idemo brusiti, nije lose tankom trakom prec preko svih ostrih rubova jer se sa njih jako lako skine cijeli sloj laka ponekad i u samo jednom potezu...

4. POLIRANJE

Stigli na main event...

Brusenje:
U slucaju tzv narancine kore, dakle struktura laka koja je nesto ko standard u GM-u i kod BMW-a, autu je potrebno brusenje. Naravno, samo u slucaju ako je prethodno dogovoreno s vlasnikom. Nekima to uopste ne smeta, al neki vole da lak izgleda gladak i ravan ko ogledalo.

Brusenjem se takodjer skidaju sva dublja ostecenja ko npr ogrebotine od kljuceva! Ali onda nije potrebno brusiti cijeli auto, vec samo mjesto kojeg popravljamo.
Al drzimo se price da treba cijeli auto kako bi bilo jednostavnije.
Ideja je da se skinu svi "brijegovi" laka i dobije se sto ravnija povrsina. Takva povrsina ce jos vise svjetlosti upijati pa je time odmah sjajnija, ravnije odbija svjetlost pa je time ravnija a sve to znaci na kraju... pa.... ljepse.
Brusenje ide UVIJEK uz lubrikant.
Ja par sati pustim vodobrusni papir da se natopi u kanti s vodom i APC-om kako bi papir lakse klizio.
Preporucujem kvalitetniji papir za to predvidjen jer tu ako se radi s nekim bezveznim se zna napravit jako los posao na kraju.
Papir odrezemo na manje dijelove, uzmemo tzv kocku za brusenje, omotamo ga oko nje i krenemo.
S time da ga se reze ravno, skalpelom.

slika-10.jpg


Nikad ga se ne trga na ruke:

slika-11.jpg


Takav otrgnuti rub moze napraviti koju preduboku crticu a obicno ju je tesko vidjeti do samog kraja a onda treba sve ponoviti. A svaki put skidamo dobar sloj laka.... Dakle, nije dobro.

Brusi se dok se ne livelira povrsina. ti "brijegovi" se jos vise vide kad tek pocnemo skidati povrsinu laka:

slika-12.jpg


Takvu povrsinu brusimo sve dok lak ne postane potpuno ravan, dakle dok se ne vide ti brijegovi, ili dok crta od kljuca ne nestane. Na mokroj povrsini se ne vidi skoro nista, zato je dobro to svaki put obrisati i pregledati iz razlicitih uglova. Jednom kad smo sve matirali s papirom granulacije p1500 (ne bi preporucio pocetnicima da uzmu ista grublje), ponovimo identican postupak s p2000 pa 4000, dobro osusimo povrsinu i onda mozemo na poliranje.

Prethodno brusena povrsina moze imati jos prasine od brusenja, tj sasusene mrvice laka. To je dobro prebrisati. Ja obicno uzmem izopropilni alkohol (IPA) razrjedjen 2:1 s destilovanom vodom. Natopim krpu od mikrofibre i lagano obrisem, jednostavno. To obicno ishlapi u roku odmah tako da nema brige za susenje.
 
Član
Gruba pasta tzv compounding.
Recimo da cemo radit s 3m-om danas na makiti 9227c. Najcesce se ona pojavljuje u svijetu poliranja. To je rotaciona polirka koja je izuzetno snazna i izdrzljiva, al mana joj je sta je teska. Al zato postoje tehnike kojima se i taj njen minus kompenzira... donekle.

Backing plate je ploca koja dodje usarafljena na polirku a ima svrhu drzanja spuzve/vune na mjestu dok radimo njome.
Na taj backing plate centriramo spuzvu ali pazimo da bude tocno u sredini jer ne zelimo da nam se vrti negdje vise negdje manje. Prvo zato sta cemo tako ostetiti lak. Drugo zato sta ce nam polirka raditi jako nemirno i skakutati a to nije dobro ni za auto ni za nase ruke.

Spuzvu treba pripremiti. To se napravi tako da se na nju spricne malo lubrikanta. Moj odabir je tu pao na izuzetno svestran spray detailer.

slika-13.jpg


Jedan spric i to je to (makar je na slici zuta spuzva, al nemojmo brkati, sad smo na zelenoj, tj gruboj.)

Na spuzvu onda kapnemo 3-4 kapi paste i naslonimo jos uvijek zagasenu polirku na povrsinu.
Provjerimo brzinu i namjestimo na najmanje, tj na 1 obicno. To je negdje oko 600 okretaja na skoro svim polirkama.
Kabel od polirke prebacimo preko ramena i pocnemo raditi nesto sta je tesko opisati bez da se oznaci slikama. Ili jos bolje videom.
Zato cu se pozvati na jedan pametno slozen video koji objasnjava skoro sve aspekte samog poliranja. Rijec je o jednoj Meguiarsovoj prezentaciji, pogledajte video do kraja jer je jako jako lijepo objasnjena tehnika i potrebna kolicina i vrijeme...ma sve.
A puno je prakticnije odgledati to nego da si neko zamislja polirku kako radi jer se moze zbuniti:




U prvom dijelu samo objasnjava osnove, u drugom brusnje i compounding, u trecem poliranje.

Znaci par kapi paste razmazemo po povrsini na najmanjoj brzini kako nam ju centrifugalna sila ne bi razbacala sve uokolo. Sve to na povrsini od max 50x50cm. Onda dignemo okretaje na oko 1200 i krenemo u prolaze s lijeva na desno i od gore na dole. Svaki prijelaz ide 50% preko prethodnog. Pritisak tu nije potreban jer prakticki samo pripremamo pastu za rad. Onda dignemo okretaje na oko 1600 i nastavimo istim radom samo uz mrvu jaci pritisak. Skoro dovoljan pritisak da se razbije sirovo kokosje jaje. Nakon 1-2 takva prijelaza smanjimo okretaje na oko 800 i bez ikakvog pritiska napravimo jos 1-2 prijelaza. U slucaju da se pasta u medjuvremenu pocela susiti (neke paste kao 3m npr su jako osjetljive na vremenske uvjete. a posto na temperaturu obicno ne mozemo utjecati, onda naspricamo malo spray detailera na povrsinu kako se pasta ne bi susila).
Uzmemo mekanu MF krpu, !!!cistu!!! i preklopimo je tako da njeni rubovi ne diraju povrsinu. Onda prebrisemo ostatke paste i procijenimo ako je skinula sve potrebno ili zahtijeva jos jedan prijelaz.

Ovaj korak nece pustiti savrsenu povrsinu. Ona ce bit mrvu mutna, a u vecini slucaja, zbog slabe tehnike rada ce lak bit pun holograma:

slika-14.jpg


To je zbog toga sta se spuzva nije ravno drzala na laku.
Zasto to odmah nisam spomenuo kao tip na videu?
Zato sta cete SIGURNO napraviti tu gresku ma koliko pazili. Necete moc kontrolirati polirku i njen moment na nacin da cete spuzvu drzati apsolutno ravno na laku.
Nista zato. Jos jedan prijelaz i to cete rijesiti. Samo imajte na umu da skidate odredjenu kolicinu laka, nemojte pretjerivati s tim ispravcima.

Povrsina nakon compoundinga izgleda ovako:

slika-15.jpg


A mi je moramo ispolirati kako bi izgledala ovako:

slika-16.jpg


Poliranje. Proces je isti, jedino je bitno da znate da je sad potrebno manje pritiska, manje okretaja i manje paste. Kod zutog sistema 3m-a je tu rijec od pritiska malo manjeg od prije, okretaji od 800-1300max, a paznje jos puno puno vise!
Sto blize kraju to delikatniji proces... Sad je vec svaka caka bitna...
Kod zute 3m je obicno problem sta se isto sasusi malo prebrzo za nase podneblje. Ja tu na 4 kapi zute stavim kap plave, tj najfinije. To obicno produzi tzv "open time", tj duze se moze raditi njom prije nego se sasusi.

Jeweling. Najfinija pasta i najfinija spuzva. Smijesno mali okretaji, tu se vec pali muzikica lagano jer na tim okretajima polirka nije ni nesto glasna. Al paznja je tu na maksimumu. 3 kapi 3m plave na cijelu primanu spuzvu i to je dosta za metar sa metar povrsine ako se radi polako i kako treba. Ova pasta se ne susi i ne zahtijeva uopce pritisak. Dapace, bilo bi dobro i malo podizati polirku kako bi pritisak bio sta manji. Buffing ide s najfinijim MF krpama.

slika-17.jpg


Dakle:
- compounding: gruba pasta i vuna ili gruba pasta i gruba spuzva. Uklanjaju se tragovi brusenja, duboki swirlovi i crte
- poliranje: srednja pasta, srednja spuzva, skidaju se hologrami i swirlovi od compoundinga i dize se sjaj
- jeweling: krajnje usminkavanje. Najfinije, dizanje sjaja do kraja, ne moze se ukloniti skoro nikakva crtica.

5. Voskanje

sad kad smo ispolirali auto i doveli ga u stanje gdje lak nema defekata i imperfekcija, moramo ga zastititi kako bi tak otrajao sta dulje.
Voskova i sealera ima napretek... Stvar je jako jako sirokog izbora. Al u principu je ista stvar kod svih:
Aplikatorom razmazi po autu, obrisi kad je suh s finom krpom od mikrofibre.

slika-18.jpg


Da bi se vosak sta bolje "zalijepio" na povrsinu, nju treba odmastiti od silikona i ulja iz pasti kojima smo tek polirali auto.
Za to je najbolje snow foam-ati auto i pustiti da sampon sva ulja poskida bez trljanja.
Dobro dobro dobro osusiti povrsinu od svake najmanje kapi i onda je najsigurnije jos prebrisati sve s IPA razrijedjenim s vodom.

Vosak ima za cilj zastitu od SVEGA. Al ne moze napraviti cuda protiv fizike. Dakle ako se ide prljavom spuzvom prat s carlijem.... frula. Sve radjeno za nista.
Najcesce se vosak poznaje na autu zbog toga sta odbija vodu pa to bude ovako npr:

slika-19.jpg


Onda valja za kraj zastititi gume i felge s nasim najdrazim proizvodima, gumice i plastike i motor ako smo ga prethodno oprali i auto je prakticki gotov.

U startu je potrebno izuzetno puno vremena i nije nimalo lako. Koja upala ili bol u kicmi je normalna pojava. Al zato sljedece pranje nece bit potrebno za 3 dana nego za mjesec dana, nece trajat 30min nego niti 10 a lakoca kojom ce se ga oprat...uh...

Naravno da cemo puknut jedan disclaimer:
- nemojte racunati da ako ste ovo procitale zante nesto. Ne. Ovo su samo povrsne upute koje bi vam trebale pomoci uputiti vas u sam start. Al ovo je 5%. ostalih 95% je mijesanac vasih ruku, vaseg strpljenja, ocekivanja i zdravog razuma.


Forum ima limit broja slova u postovima a sazeti sve da bi stalo ovdije je nemoguce.
Za svaki od ovih koraka, cak za obicno brisanje se moze napisati vodic od po 2 stranice. Da ne pricamo za poliranje.
Zato imajte na umu da je ovo jako dugo pa se ne moze sve napisati na papir, al isto tako drzite to na umu kad pocnete luditi tokom poliranja jer, ne...Nije lako. Al svaki sljedeci put je sve laksi.
 

MTR

Član
Super si ovo srocio , samo ima tu jos glavobolja raznih , ni jedna masina nije ista , ja npr kombinujem Flex PE 14-1-180 i L-602 jer mi najbolje odgovaraju , u zadnjih 6 mjeseci npr koristim Manzerna paste jer mi nekako odgovaraju za ova auta ovdje u Svedskoj . I tako dalje i tako dalje , svako auto drugaciji pristup
 
Član
Ma da! Upravu si 100%! Ovo je samo da se ljudi uopste upoznaju sa procesom profesionalnog poliranja... Da se vidi da se poliranje ne moze uraditi za 50km i sat-dva vremena kao sto vecina majstora kod nas nazalost tako rade. Cast Izuzetcima!
 
Član
Svaka cast za post, stvarno kapa dole ;) Imao bih par pitanja:

1. Sta je ovaj APC za gume sto koristis (i inace za pranje), kako izgleda, gdje to ima kupiti?
2. Sta mogu koristiti za podmazivanje prilikom ciscenja glinom? Mislim da ovdje tesko igdje mogu naci pravi lubrikant za to, pa me interesuje koja je zamjena za to?
3. Posto ne znam gdje bih kod nas kupio glinu, onda sam mislio naruciti: http://www.ebay.com/itm/1-x-3M-AUTO...134?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item418fc6de2e
Valja li ovo ista i koliko komada treba za jedno auto?
4. Da li brusenje radis sve masinski ili recimo prvo rucno odradis sa 1500, pa onda masinski sa 2000 i 4000?
5. Sta jos mogu koristiti za pripremu spuzve za poliranje, umjesto ovoga spray detailera?

Izvini druze na ovoliko pitanja, ali konacno da neko fino napise sve detaljno, pa me zanimaju ove sitnice ;)
 
Član
1. APC iliti All Purpose Cleaner je univerzalno sredatvo za ciscenje kako unutrasnjosti tako i spoljasnjosti automobila. Vecinom dolazi u galonskim pakovanjima i razredjuje se sa vodom po potrebi. Npr. ako za ciscenje guma koristis omjer 1:10 (1=koncentrat, 10=voda) naravno da za ciscenje table neces koristiti taj omjer nego npr. 1:20 ili 1:30 sve zavisi od zaprljanja. Sjedista i tepisi koji nisu toliko prljavi se mogu sa 1:20 oprati... Opet omjeri variraju i od proizvodjaca, nekima trebaju jaci omjeri za ciscenje teske prljavstine dok nekima slabili, vecinom preporuceni omjeri budu napisani na ambalazi.

2. Ja npr. koristim na litru vode 5-6 kapi Jonsons bebi sampona ili nekog blagog ph neutralnog sampona za pranje auta.

3. Gline ti je dovoljno komad od 50g za jedno auto, cak moze biti i za vise auta ako nisu previse kontaminovana. Sto se tice te kineske gline nebi je bas preporucio jer je pregruba i ostavlja tragove na laku. Dobra je ako ces poslje gline masinski polirati auto ali ako hoces nakon gline samo neki vosak nabaciti onda je nebi preporucio.

4. Brusenje je pozeljno raditi masinski i to profi masinama za tu namjenu, a pocetna gradacija zavisi od ostecenja koje se uklanja. Moze se ono i rucno brusiti ali ako to nisi nikada radio nebi ti preporucio da radis ili ako bas hoces nadji neku haubu na otpadu pa po njoj vjezbaj, brusi poliraj...

5. Priming spuzve mozes i pastom odraditi tako sto prstom razmazes pastu po citavoj spuzvi i onda 3-4 kapi pa poliras.

Ma nema problema, sta god treba tu sam!
 

MTR

Član
P1500 rucno je P1500 , na masini orbitalnoj sa 3mm posmakom to ti je na najsporijoj brzini 3000 , srednja brzina 4-4500 , najbrze 6000 gradacija .
Sve ovo mozes primjenit na bilo koju granulaciju , s tim da ti ja ne bi preporucio P1500 rucno ako si pocetnik , idi na 2000-2500 vodobrusni , pa onda 3000 na masinu i mozes polirat . Ja sve picim masinom ako je bas ubijeno idem 1200/1500/3000/6000 , a sad ako su manja ostecenja i "plice" parnice idem samo gruba pasta i dalje .

Ja se ne baziram toliko na pranje vozila i ciscenje jer je narod bezobrazan pa hoce sve u cijeni da bude , e ne ostajo mu ja jos 2 sata trljat unutra a vamo imam posla 2 dana na laku , meni obavezno oprano auto dolazi heheh
 
Član
@rslaven
svaka cast na postovima :)
Procitao sam dosta nekih postova i clanaka na ovu temu u zadnjih par dana a nisam naisao na kvalitetnije objasnjenje :)
Da kolege ne osvjezise temu nebih ni vidio.
Posto sam planirao prvi puta samoinicijativno odraditi ovaj posao, nadam se da te mogu kontaktirati ovdje na forumu za savjet. :D
 
Član
Dobro, hvala tebi ;)
Auto tek kupljeno a zadnjih godina nije bilo garazirano i hocu da ga ispoliram
Imam i tih nekih sitnih ogrebotina najvise oko rucki, ne primijete se toliko ali ja ih vidim i meni smeta, jedino bojim se da nisu neke preduboke?

5my58w.jpg


dpfhvn.jpg


281sh9f.jpg

Kada se vrijeme malo ocisti prihvatiti cu se posla i sigurno ti se javiti :D
Hvala ti jos jednom. ;)
 
Top