Član
1. Pregled
Prije ikakavog pocetka rada, jako je bitno detaljno pregledati kompletan auto i stanje u kojem je. Cak i ako polirate vlastiti auto i mislite da znate svaki cm kvadratni. Nije lose u ovom koraku cak i uzet komad papira i zapisati sta je sve potrebno napraviti. Cesto se zna desiti da ste vec skoro na poliranju a zaboravili ste skinuti onu kap sasusene smole ili neku naljepnicu i sl...
Stoga obratite paznju na sitnice kao:
-kolko su prljave felge u odnosu na ostatak auta
-kolko je prljaviji donji dio od gornjeg
-ima li jake kontaminacije na karoseriji tipa farbe i sl
-u kakvom su stanju stakla, treba li i njih polirati
-kakve su gumice/brtve i sl....
...
SVE! to ce olaksati daljnji rad a uveliko ce skratiti vrijeme potrebno za rjesavanje svih tezih defekta na autu.
2. Priprema
Recimo da je auto srednje oneciscen, treba poliranje samo radi swirlova jer je lani poliran, nije konstantno imao voska po sebi i nije adekvatno odrzavan. Dakle sve nekako srednje vrijednosti.
Probat cu u natuknicama skratiti koliko moguce cijeli proces i objasniti svaki korak.
- ispiranje pod pritiskom toplom vodom za skinuti prljavstinu koja se jedva drzi i polako pocet grijat karoseriju da bi kasnije sredstva bolje reagovala.
To je prilicno jednostavno za shvatiti... Pritisak na najjace i udri. Al nema potrebe sad ne znam...punu minutu drzat mlaz prema jedno te istom mjestu u nadi da ce skinuti nesto bolje... Ovdije samo "skidamo blato" kako bi se reklo. Al nemojmo zaboraviti teze dostupna mjesta kao unutrasnjost blatobrana i sl.
Pri tome pripaziti na:
ne prati motor pod jakim pritiskom!!!
pazi na brisace da se ne bi okrenuli pa ih pod pritiskom zveknete postaklu jer tako stakla pucaju!!!
pazi da antena ne dobije krila!!!
nemoj drzat mlaznicu preblizu, neki limovi se znaju i od toga kriviti!!!
- auto se malo ocijedio, mozemo krenuti na grubu dekontaminaciju:
pocinje se felgama kako su obicno najprljavije i tako necemo nositi njihovu prljavstinu dalje po autu. Ima masa tih proizvoda. Fora s tim preparatima je da reagiraju s metalima stvorenim od ostatka pakni i diskova, s mogucom oksidacijom aluminija, s raznim industrijskim zagadjivacima skupljenim s ceste...
obicno se takav proizvod pocne crveniti kad dodje u kontakt s metalom i to nam daje pribliznu ideju kolko cijeli auto moze imati takvih gluposti po sebi.
Kad sam pri tockovima, ja obicno prodjem odmah i gume. Ocistim ih namjenjenim sredstvom kao sto je APC.
Do sad je cistac felgi napravio svoj posao i moze se sve isprati.
Slijedi pranje. U slucaju foam lancea i peraca na pritisak, onda je naravno najbolje uslagirati auto i cekati da sampon odradi svoj posao i poskida sta vise prljavstine bez da ga se dira. Ta tvrdokorna prljavstina koju pokusavamo skinuti je ona koja obicno napravi stetu na laku ako sad idemo strugati. dakle, najbolje: napsricati i cekati
Ovako to izgleda:
U vecini slucajeva, tu je auto prakticki cist, al mi detaileri smo malo udareni u glavu pa idemo jos bolje provjeriti i kontamo da nije dosta. Nije dosta zato sto takvi samponi jednostavno NE MOGU skinuti sve bez da se protrlja malo.
Dok pjena radi svoje, dobro je uzeti kist s plasticnim obrucem (ko ovaj za felge) i s all purpose cleanerom (APC) proc sve spojeve, slova s kojima su ispisani model i marka vozila i sl mjesta. APC je cudo. to moze sve. ako ne znate s cime ocistiti nesto, onda uzmite APC i jako ga razrijedite. Ako nije dovoljno, onda manje razrijedjen i tako dok ne skine. NIKADA NE PRETPOSTAVITI koliko ga je potrebno razrijediti, bez obzira na kolicinu i kvalitetu prljavstine. Uvijek krecemo od najslabijeg!
Ispiranje toplom vodom. Ispiremo i pjenu i apc i sve sta je na autu tipa tar&bug removeri ako smo prethodno naspricali:
Idealno je isprati toplom vodom jer cemo sad opet malo sapunati sve skupa da bi bili sigurni da svi kasniji koraci budu laksi.
Rucno pranje!
Konacno i to na redu, ha?
E al ni pranje nije tako jednostavno kao "uzmi spuzvu, zalij vodom i trljaj"... Cilj je oprat auto a da se ne nanese nova steta na laku. To rade bezvezni samponi, to rade glupe spuzve i to radi beskorisno trljanje.
Sampon nije da samo cisti. On podmazuje rukavicu kojom perete auto. Zato rukavica uvijek mora bit dobro dobro natopljena.
Pere se s dvije kante i 2 grit guarda. Grit guard drzi prljavstinu na dnu kante kako je ne bi nazad nanosili na karoseriju i tako s njom radili nepotrebne crte u laku. Jedna kanta za ispiranje rukavice, druga za umakanje s samponom.
Claying tj clay, glina. Cilj gline je skinuti svakakvu vrstu kontaminacije koja je ostala do sada a nije se skinula samponima i sprejevima za to namijenjenima. Obicno je jos uvijek ima PUNO. Zasto je skinuti... zato sto su te mrvice koje su ostale one najgore za poliranje.
Zamislite povrsinu ispod spuzve prilikom poliranja. Ako je cista, onda pasta radi svoje. Ako se tamo nadje jedna mrvica, e onda ce ta mrvica napravit toliko sranja koliko ce pasta probat skinuti. I nikad kraja! mozes polirat koliko hoces al te mrvice ce stalno radit crte koliko god polirao..
Glina se struze u svim smjerovima po karoseriji. Kad je prljava, nanovo se modelira prstima na cistu stranu i nastavi se. Naravno, sve to uz stalno podmazivanje. Za podmazivanje postoje za to predvidjeni lubrikanti, al postoje i razne varijacije koje su detaileri "otkrili" tokom svog iskustva.
Glinom se prolazi po povrsinu sve dok ta radnja ne bude glatka i bez zapinjanja.
Uz jedan pazljiv detalj kojeg ne treba napominjati...
Auto onda ponovno isperemo od tih lubrikanata s hladnom vodom. Hladnom zato sta pokusavamo spustiti temperaturu karoserije kako bi bila pogodnija za poliranje.
I auto potom osusimo. Eh sad...
Za te stvari postoje rucnici od mokrofibre napravljeni iskljucivo samo za susenje auta. Nemojte ih brkati s obicnom buffing krpom od mikrofibre. Ovi su posebni jer upijaju brdo vode, dok krpe za buffing obicno ne upijaju nista.
Dobro je imati kompresor za ispuhati preostalu vodu iz spojeva jer ona zna zadati uzasno puno problema kasnije.
A neki ubace spray detailere i sl proizvode da rucnik lakse klizi dok se susi karoserija. Sitne razlike al sitnice su te koje cine detailing na kraju.
3. Tapeing
Zadnji korak prije poliranja nam je preostao za odraditi s trakom.
Izoliramo sve dijelove koje ne zelimo da dodju u kontakt s pastom. U protivnom, imat cemo beep do poda ako budemo morali skidat pastu s npr. gumica oko vrata. Dakle sprijeciti radje nego lijeciti je cijela filozofija ovog koraka.
U slucaju da auto cijeli idemo brusiti, nije lose tankom trakom prec preko svih ostrih rubova jer se sa njih jako lako skine cijeli sloj laka ponekad i u samo jednom potezu...
4. POLIRANJE
Stigli na main event...
Brusenje:
U slucaju tzv narancine kore, dakle struktura laka koja je nesto ko standard u GM-u i kod BMW-a, autu je potrebno brusenje. Naravno, samo u slucaju ako je prethodno dogovoreno s vlasnikom. Nekima to uopste ne smeta, al neki vole da lak izgleda gladak i ravan ko ogledalo.
Brusenjem se takodjer skidaju sva dublja ostecenja ko npr ogrebotine od kljuceva! Ali onda nije potrebno brusiti cijeli auto, vec samo mjesto kojeg popravljamo.
Al drzimo se price da treba cijeli auto kako bi bilo jednostavnije.
Ideja je da se skinu svi "brijegovi" laka i dobije se sto ravnija povrsina. Takva povrsina ce jos vise svjetlosti upijati pa je time odmah sjajnija, ravnije odbija svjetlost pa je time ravnija a sve to znaci na kraju... pa.... ljepse.
Brusenje ide UVIJEK uz lubrikant.
Ja par sati pustim vodobrusni papir da se natopi u kanti s vodom i APC-om kako bi papir lakse klizio.
Preporucujem kvalitetniji papir za to predvidjen jer tu ako se radi s nekim bezveznim se zna napravit jako los posao na kraju.
Papir odrezemo na manje dijelove, uzmemo tzv kocku za brusenje, omotamo ga oko nje i krenemo.
S time da ga se reze ravno, skalpelom.
Nikad ga se ne trga na ruke:
Takav otrgnuti rub moze napraviti koju preduboku crticu a obicno ju je tesko vidjeti do samog kraja a onda treba sve ponoviti. A svaki put skidamo dobar sloj laka.... Dakle, nije dobro.
Brusi se dok se ne livelira povrsina. ti "brijegovi" se jos vise vide kad tek pocnemo skidati povrsinu laka:
Takvu povrsinu brusimo sve dok lak ne postane potpuno ravan, dakle dok se ne vide ti brijegovi, ili dok crta od kljuca ne nestane. Na mokroj povrsini se ne vidi skoro nista, zato je dobro to svaki put obrisati i pregledati iz razlicitih uglova. Jednom kad smo sve matirali s papirom granulacije p1500 (ne bi preporucio pocetnicima da uzmu ista grublje), ponovimo identican postupak s p2000 pa 4000, dobro osusimo povrsinu i onda mozemo na poliranje.
Prethodno brusena povrsina moze imati jos prasine od brusenja, tj sasusene mrvice laka. To je dobro prebrisati. Ja obicno uzmem izopropilni alkohol (IPA) razrjedjen 2:1 s destilovanom vodom. Natopim krpu od mikrofibre i lagano obrisem, jednostavno. To obicno ishlapi u roku odmah tako da nema brige za susenje.
Prije ikakavog pocetka rada, jako je bitno detaljno pregledati kompletan auto i stanje u kojem je. Cak i ako polirate vlastiti auto i mislite da znate svaki cm kvadratni. Nije lose u ovom koraku cak i uzet komad papira i zapisati sta je sve potrebno napraviti. Cesto se zna desiti da ste vec skoro na poliranju a zaboravili ste skinuti onu kap sasusene smole ili neku naljepnicu i sl...
Stoga obratite paznju na sitnice kao:
-kolko su prljave felge u odnosu na ostatak auta
-kolko je prljaviji donji dio od gornjeg
-ima li jake kontaminacije na karoseriji tipa farbe i sl
-u kakvom su stanju stakla, treba li i njih polirati
-kakve su gumice/brtve i sl....
...
SVE! to ce olaksati daljnji rad a uveliko ce skratiti vrijeme potrebno za rjesavanje svih tezih defekta na autu.
2. Priprema
Recimo da je auto srednje oneciscen, treba poliranje samo radi swirlova jer je lani poliran, nije konstantno imao voska po sebi i nije adekvatno odrzavan. Dakle sve nekako srednje vrijednosti.
Probat cu u natuknicama skratiti koliko moguce cijeli proces i objasniti svaki korak.
- ispiranje pod pritiskom toplom vodom za skinuti prljavstinu koja se jedva drzi i polako pocet grijat karoseriju da bi kasnije sredstva bolje reagovala.
To je prilicno jednostavno za shvatiti... Pritisak na najjace i udri. Al nema potrebe sad ne znam...punu minutu drzat mlaz prema jedno te istom mjestu u nadi da ce skinuti nesto bolje... Ovdije samo "skidamo blato" kako bi se reklo. Al nemojmo zaboraviti teze dostupna mjesta kao unutrasnjost blatobrana i sl.
Pri tome pripaziti na:
ne prati motor pod jakim pritiskom!!!
pazi na brisace da se ne bi okrenuli pa ih pod pritiskom zveknete postaklu jer tako stakla pucaju!!!
pazi da antena ne dobije krila!!!
nemoj drzat mlaznicu preblizu, neki limovi se znaju i od toga kriviti!!!
- auto se malo ocijedio, mozemo krenuti na grubu dekontaminaciju:
pocinje se felgama kako su obicno najprljavije i tako necemo nositi njihovu prljavstinu dalje po autu. Ima masa tih proizvoda. Fora s tim preparatima je da reagiraju s metalima stvorenim od ostatka pakni i diskova, s mogucom oksidacijom aluminija, s raznim industrijskim zagadjivacima skupljenim s ceste...
obicno se takav proizvod pocne crveniti kad dodje u kontakt s metalom i to nam daje pribliznu ideju kolko cijeli auto moze imati takvih gluposti po sebi.
Kad sam pri tockovima, ja obicno prodjem odmah i gume. Ocistim ih namjenjenim sredstvom kao sto je APC.
Do sad je cistac felgi napravio svoj posao i moze se sve isprati.
Slijedi pranje. U slucaju foam lancea i peraca na pritisak, onda je naravno najbolje uslagirati auto i cekati da sampon odradi svoj posao i poskida sta vise prljavstine bez da ga se dira. Ta tvrdokorna prljavstina koju pokusavamo skinuti je ona koja obicno napravi stetu na laku ako sad idemo strugati. dakle, najbolje: napsricati i cekati
Ovako to izgleda:
U vecini slucajeva, tu je auto prakticki cist, al mi detaileri smo malo udareni u glavu pa idemo jos bolje provjeriti i kontamo da nije dosta. Nije dosta zato sto takvi samponi jednostavno NE MOGU skinuti sve bez da se protrlja malo.
Dok pjena radi svoje, dobro je uzeti kist s plasticnim obrucem (ko ovaj za felge) i s all purpose cleanerom (APC) proc sve spojeve, slova s kojima su ispisani model i marka vozila i sl mjesta. APC je cudo. to moze sve. ako ne znate s cime ocistiti nesto, onda uzmite APC i jako ga razrijedite. Ako nije dovoljno, onda manje razrijedjen i tako dok ne skine. NIKADA NE PRETPOSTAVITI koliko ga je potrebno razrijediti, bez obzira na kolicinu i kvalitetu prljavstine. Uvijek krecemo od najslabijeg!
Ispiranje toplom vodom. Ispiremo i pjenu i apc i sve sta je na autu tipa tar&bug removeri ako smo prethodno naspricali:
Idealno je isprati toplom vodom jer cemo sad opet malo sapunati sve skupa da bi bili sigurni da svi kasniji koraci budu laksi.
Rucno pranje!
Konacno i to na redu, ha?
E al ni pranje nije tako jednostavno kao "uzmi spuzvu, zalij vodom i trljaj"... Cilj je oprat auto a da se ne nanese nova steta na laku. To rade bezvezni samponi, to rade glupe spuzve i to radi beskorisno trljanje.
Sampon nije da samo cisti. On podmazuje rukavicu kojom perete auto. Zato rukavica uvijek mora bit dobro dobro natopljena.
Pere se s dvije kante i 2 grit guarda. Grit guard drzi prljavstinu na dnu kante kako je ne bi nazad nanosili na karoseriju i tako s njom radili nepotrebne crte u laku. Jedna kanta za ispiranje rukavice, druga za umakanje s samponom.
Claying tj clay, glina. Cilj gline je skinuti svakakvu vrstu kontaminacije koja je ostala do sada a nije se skinula samponima i sprejevima za to namijenjenima. Obicno je jos uvijek ima PUNO. Zasto je skinuti... zato sto su te mrvice koje su ostale one najgore za poliranje.
Zamislite povrsinu ispod spuzve prilikom poliranja. Ako je cista, onda pasta radi svoje. Ako se tamo nadje jedna mrvica, e onda ce ta mrvica napravit toliko sranja koliko ce pasta probat skinuti. I nikad kraja! mozes polirat koliko hoces al te mrvice ce stalno radit crte koliko god polirao..
Glina se struze u svim smjerovima po karoseriji. Kad je prljava, nanovo se modelira prstima na cistu stranu i nastavi se. Naravno, sve to uz stalno podmazivanje. Za podmazivanje postoje za to predvidjeni lubrikanti, al postoje i razne varijacije koje su detaileri "otkrili" tokom svog iskustva.
Glinom se prolazi po povrsinu sve dok ta radnja ne bude glatka i bez zapinjanja.
Uz jedan pazljiv detalj kojeg ne treba napominjati...
Auto onda ponovno isperemo od tih lubrikanata s hladnom vodom. Hladnom zato sta pokusavamo spustiti temperaturu karoserije kako bi bila pogodnija za poliranje.
I auto potom osusimo. Eh sad...
Za te stvari postoje rucnici od mokrofibre napravljeni iskljucivo samo za susenje auta. Nemojte ih brkati s obicnom buffing krpom od mikrofibre. Ovi su posebni jer upijaju brdo vode, dok krpe za buffing obicno ne upijaju nista.
Dobro je imati kompresor za ispuhati preostalu vodu iz spojeva jer ona zna zadati uzasno puno problema kasnije.
A neki ubace spray detailere i sl proizvode da rucnik lakse klizi dok se susi karoserija. Sitne razlike al sitnice su te koje cine detailing na kraju.
3. Tapeing
Zadnji korak prije poliranja nam je preostao za odraditi s trakom.
Izoliramo sve dijelove koje ne zelimo da dodju u kontakt s pastom. U protivnom, imat cemo beep do poda ako budemo morali skidat pastu s npr. gumica oko vrata. Dakle sprijeciti radje nego lijeciti je cijela filozofija ovog koraka.
U slucaju da auto cijeli idemo brusiti, nije lose tankom trakom prec preko svih ostrih rubova jer se sa njih jako lako skine cijeli sloj laka ponekad i u samo jednom potezu...
4. POLIRANJE
Stigli na main event...
Brusenje:
U slucaju tzv narancine kore, dakle struktura laka koja je nesto ko standard u GM-u i kod BMW-a, autu je potrebno brusenje. Naravno, samo u slucaju ako je prethodno dogovoreno s vlasnikom. Nekima to uopste ne smeta, al neki vole da lak izgleda gladak i ravan ko ogledalo.
Brusenjem se takodjer skidaju sva dublja ostecenja ko npr ogrebotine od kljuceva! Ali onda nije potrebno brusiti cijeli auto, vec samo mjesto kojeg popravljamo.
Al drzimo se price da treba cijeli auto kako bi bilo jednostavnije.
Ideja je da se skinu svi "brijegovi" laka i dobije se sto ravnija povrsina. Takva povrsina ce jos vise svjetlosti upijati pa je time odmah sjajnija, ravnije odbija svjetlost pa je time ravnija a sve to znaci na kraju... pa.... ljepse.
Brusenje ide UVIJEK uz lubrikant.
Ja par sati pustim vodobrusni papir da se natopi u kanti s vodom i APC-om kako bi papir lakse klizio.
Preporucujem kvalitetniji papir za to predvidjen jer tu ako se radi s nekim bezveznim se zna napravit jako los posao na kraju.
Papir odrezemo na manje dijelove, uzmemo tzv kocku za brusenje, omotamo ga oko nje i krenemo.
S time da ga se reze ravno, skalpelom.
Nikad ga se ne trga na ruke:
Takav otrgnuti rub moze napraviti koju preduboku crticu a obicno ju je tesko vidjeti do samog kraja a onda treba sve ponoviti. A svaki put skidamo dobar sloj laka.... Dakle, nije dobro.
Brusi se dok se ne livelira povrsina. ti "brijegovi" se jos vise vide kad tek pocnemo skidati povrsinu laka:
Takvu povrsinu brusimo sve dok lak ne postane potpuno ravan, dakle dok se ne vide ti brijegovi, ili dok crta od kljuca ne nestane. Na mokroj povrsini se ne vidi skoro nista, zato je dobro to svaki put obrisati i pregledati iz razlicitih uglova. Jednom kad smo sve matirali s papirom granulacije p1500 (ne bi preporucio pocetnicima da uzmu ista grublje), ponovimo identican postupak s p2000 pa 4000, dobro osusimo povrsinu i onda mozemo na poliranje.
Prethodno brusena povrsina moze imati jos prasine od brusenja, tj sasusene mrvice laka. To je dobro prebrisati. Ja obicno uzmem izopropilni alkohol (IPA) razrjedjen 2:1 s destilovanom vodom. Natopim krpu od mikrofibre i lagano obrisem, jednostavno. To obicno ishlapi u roku odmah tako da nema brige za susenje.